Thursday, March 18, 2010

Teringat plak pesan mak dulu-dulu...

Ingat pesan Mak…

JANGAN TINGGAL SOLAT! Mak selalu kata, “Kita hidup ni, nak mati nak oi…” tu la ayat mak bila kejutkan anak2nya solat subuh. “Kalau masa hidup ni tak buat amal ibadat, takkan nak tunggu malaikat maut depan mata baru rasa nak ambil wudhuk…” cuba renung-renungkan kata-kata mak tu. Betul sangat-sangat… masa sihat ni la nak kumpul pahala, bila dah sakit esok, nak bangun pun tak larat, macam mana nak cari pahala lagi? Nak ambil wudhuk pun kena mintak tolong orang. Orang pon, kalo tolong entah ikhlas entah tidak…

Tapi, dunia ni terbalik pulak… masa sihat ni la nak enjoy kononnya… enjoy tak salah, yang salahnya bila enjoy sambil kumpul dosa. Dah terlampau enjoy, seronok sangat, ketawa sini gelak sana, cuit sana cuit sini, kata orang tu kata orang ni... azan dari masjid dan surau pun dah tak berapa nak dengar dah, apa lagi nak berhenti sekejap, pergi solat. Last-last, masuk waktu lain plak… dan macam tulah keadaan selepas tu. Bukan sekali dua, banyak kali, berkali-kali.

Kan dulu masa kecik2 penah belajar, ustazah dan ustaz selalu sebut, “solat tu, tiang agama…” kalo tiang pun tak kukuh…senget je…tunggu masa nak sembah bumi, macam mana nak pasang dinding? Atap? Nak letak pintu? Hish…tak tau nak kata dah! kalau orang islam sendiri tak solat, apa pandangan orang bukan islam terhadap islam? Eh, malu la… mengaku islam, bangga jadi islam, tapi solat lima waktu pun tak cukup! Basic je tu. Entahlah, tak tahu nak salahkan siapa. Diri sendiri la kot. Sendiri bole pikir. Tapi tu lah, pikir je, tapi tak penah bertindak. Mungkin, manusia mudah lupa…

Yang buat kita lupa tu semuanya hal2 duniawi. Tak salah nak kaut keseronokan dunia ni, tapi berpada-padalah. Sekali-sekala tu, ingatlah, dunia ni pinjaman jer. Dunia ni sementara. Dan dunia nil ah yang akan kita bawak di PADANG MASYAR kelak. Bayangkan, semua benda yang kita buat masa kat atas dunia ni adalah kemungkaran je, then, dengan kemungkaran yang tak dapat dikira tulah kita menunggu pembalasan. Nak pergi SYURGA macam mana? Kalau dah solat pun boleh bila bilang dengan jari. Insaflah wahai manusia…termasuk diriku yang hina ni!

Kalau kita ingat akhirat, kompem akan timbul rasa insaf dalam hati kita. Kalau rasa susah sangat nak insaf, ingat ni, KAT AKHIRAT TU ADA NERAKA JAHANAM! Dan neraka tu adalah untuk orang2 yang tidak beriman. Kalau ingat Syurga, jarang nak timbul rasa insaf kan? So, cuba ingat neraka plak. YA ALLAH… selamatkanlah hambaMu ini dari api neraka… amin. Tak sanggup nak bayangkan, dan memang tak terbayangkan pon keadaan neraka tu macam mana, tapi, Allah telah menjanjikan bahawa neraka itu adalah tempat yang paling azab!

Huh! Panjang gak aku membebel ni. Dan aku bukannya ustazah! Aku bukan berniat nak sindir sape2 dalam perkara ni, tapi maaf kalo terasa. Dan kalo terasa, janganlah benci aku ye… aku Cuma nak luahkan apa yang terbuku dalam hati aku ni, aku pon kadang2 lalai gak. Solat pon belum tentu cukup gak kan? So, aku wat ni khas nak insafkan diri sendiri. Kalo ada yang insaf skali ngan aku dalam ni, Alhamdulillah. Kalo tak insaf, nak wat camne kan, dah hati tu liat sangat… tapi sekurang2nya aku berusaha untuk membuat orang yang membaca tulisan ni rasa insaf. It’s better than nothing… aku harap aku tak lalai lagi lepas ni.

Ya Allah, jauhkanlah kami dari azab api neraka. Amin.

p/s: aku pon bukan budak baik! cuma, kadang2 aku kecewa dengan sikap sendiri yang tak pandai menegur depan2. that's why i did this... hopefully, there's someone out there who drop by and read it til the end... aku cuma insan biasa... makhluk Allah yang serba kekurangan.

2 comments:

sya_blizz said...

tiap manusia mempunyai kelemahan dan membuat kesilapan.
selagi ade ruang dan waktu utk balik ke pangkal jalan...gunelah ia sbaik mungkin.
krn hidup mati telah ditentukan...ajal maut juga.
kesempatan yg ade tidak perlulah dilengahkan.
terima kasih atas teguran ini,sahabat!!!
^^

Zek said...

betul tu... pulanglah ke pangkal jln... dan... tegurlah sekiranya saya lupa lagi...
sama2 kita ingat-mengingati antara satu sama lain..