Wednesday, July 7, 2010

My life... my past! dedicate to my mom :D

salam semua ^^
entry ni aku buat saja2... saje nak wat memory supaya tahun depan kalo panjang umur, bole belek lagi XD
duk sorang2 kat opis xtau nak wat apa, so aku wat entry kat cni...walopon masih xtau apakah isi yg aku patut tulis kt cni... tp x pe la, aku sahut cadangan Rina untuk post something...hehehe

ari ni, 7.7.2010...
25 tahun dulu, tarikh yg sama aku di lahirkan. sudah 25 tahun aku hidup di muka bumi ni, terima kasih mak kerana bersusah payah mengandungkan, melahirkan, menyusukan, membesarkan, mendidik dan menyokong cita2 aku. terima kasih kerana tak pernah merungut ketika aku mintak duit nak bayar yuran sekolah, nak beli buku rujukan, beli baju raya...semuanya... mak sentiasa berusaha penuhkan keinginan aku... bukan aku sorang, mak sentiasa berusaha untuk anak2nya... sejak kematian suaminya, mak segala-galanya bg kami... ayah aku meninggal masa aku darjah 2, meninggalkan 10 org anak...

bayangkan... seorang ibu, janda... membesarkan anak2nya tanpa suami disisi... sangat susah! kami sekeluarga hidup sederhana, daif mungkin...tapi kami bersyukur. mak tak pernah merungut. apatah lagi mengeluh kerana kesusahan hidup kami. dan kami paham kenapa kami susah... kami xde ayah, adik beradik kami ramai... Allah dah ada rancangan untuk kami...

pernah suatu ketika, ada orang kampung kami yang datang nak mintak adik2 aku... 2 orang adik laki aku yg masa tu umurya lebih kurang 4&5 tahun. abang aku marah, mak aku rasa terhina... 'ingat aku tak tahu jaga anak2 aku ke?' ayat mak aku yang masih aku ingat... abang aku pon marah... kami masih mampu nak jaga adik2 kami! aku sendiri, masa tu umur 8 tahun, xnak kasi adik2 aku kat org lain. tak mungkin kami berpisah... susah senang biar bersama... huh! macam drama dlm TV kan?... tak, inilah masa lampau aku :) btol... ini kisah hidup aku ^^

kami hidup dlm kesederhanaan sampailah kami pindah balik ke Felda... masa tu aku tingkatan 2... pindah sekolah baru... felda tu, tempat aku di lahirkan... masa aku darjah 1 kami pindah balik kampung, tinggalkan abang aku yang sulung utk jaga ladang dan rumah... masa aku tingkatan 1, felda hantar surat meminta kami kembali ke sana, jika tidak kami akan di buang dari rancangan felda. so, mak buat keputusan untuk kembali ke felda... rumah kat kmpg abg aku yg no2 and kakak&suami aku yang duduk.

di felda, kami baru tahu erti senang... masa tu sekitar tahun 1998 ekonomi tengah meleset teruk, tapi peserta felda sangat kaya...harga kelapa sawit mencecah 600-700 setan... masa tu, abg sulung aku yang jadi ketua keluarga... tp lama2, ekonomi pulih dan harga sawit jatuh pulak... sejak pindah balik felda, mak selalu jadi teman aku cerita... dari kecik memang aku tidor ngan mak...hehe...

malam2, sebelom kami tidor, tutup lampu semua, gelap gelita... mak akan cakap 'gelapnya... ni baru atas dunia... dalam kubur esok2, tak tahu la...' ye, setiap kali aku tutup lampu nak tidor, memang aku teringat kata2 mak... sampai lah sekarang... pesan mak sebelum tidor, sedekahkan al-fatihah kat ayah... doa anak2 je yg boleh bantu mak ayah yg telah meninggal... memang dari kecik mak slalu kata gtu... mungkin adik beradik aku yg lain jarang dengar ayat tu, sebab dorang tak tidor ngan mak... aku dan adik pompuan(yang x pernah kenal rupa ayah kami) je yg selalu dgr ayat tu...dan dalam hati aku, mesti mak rindu ngan lelaki yang dia cinta tu kan?... dan... kalo malam tu panas, mak cakap 'panasnya... ni baru atas dunia, akhirat esok2, tak tau la...' ye... aku memang igt tu kalo terasa panas..

setahun pindah ke felda, kakak aku yang tinggal kat kampung dengan suaminya eksiden. masa tu aku form 3. seminggu dirawat, kakak meninggalkan kami... mak memang sedih, sebab setahu aku, kakak la yang paling baik ngan mak...x pernah melawan ckp mak, taat, pendek kata memang mak sayang sgt2 kat dia... aku tak tahu mak nangis ke tak time tu, apa yang aku tahu... mak sentiasa ingat kakak, sampai kadang2 nak panggil aku tapi sebut nama kakak. kami terima dengan redha takdir Allah untuk kami...

sepanjang aku sekolah menengah, mak buat kuih hantar kedai...sampaikan aku sendiri pon tahu mcm mana nak wat kuih2 tu sumer... ekceli, dari kecik lg aku tolong mak wat kuih utk hntr kt kedai ^^ even hantar kuih kat kedai pon aku pegi...heheh... ada sekali tu aku masam muka ngan mak...aku pon lupa sebab apa...huhu...lama aku ignore mak, walopon kami tidor sebelah je, aku still degil, xnak cakap ngan mak...apa ntah salah mak...huhu... derhaka betol aku! then, adik aku pon wat perangai cam aku, pastu mak blurted out 'semua org tak suka aku dah nampaknya...' time tu la aku rasa cam nak pukul diri sendiri... bodoh betol aku, ngan mak pon nak masam muka... aku x igt aku mntk maaf ke x ngan mak, tp lepas aku tegur mak balik, kami dah kembali mcm biasa... mak, mintak ampun mintak maaf... anak mak ni suka cari hal T___T

aku pegi skolah, belajar macam2... balik aku ajar mak pulak :p mak tak pandai baca... takpe, aku ajar jugak mak... biologi, fizik... apa2 yang berkaitan ngan hidup sekiling kami aku cerita dari aspek akademik... mak dengar je, kadang2 mak respon... "oww... gitu ke?", "oww... patutla.." haha... pastu mak cerita plak kat kawan dia ilmu yg dia dpt tu...hehehe... aku citer la pasal cikgu kat skolah, kawan2 semua... mak dengar dengan setianya...kalo aku ada masalah ngan kawan2 kt skolah, mak bg nasihat... sampailah aku habis SPM, itulah rutin aku ngan mak ^^... such a sweet memory :D

pastu aku masuk form 6, masuk asrama... jauh dr mak... memang la memula tu agak janggal, maklumla selama ni tido sebelah mak, alih2 kena tido sebelah kawan plak...haha... xper2, aku dah besar time tu... xde la plak aku homesick... bagus betol aku...hahaha... naik upper 6, abg aku jatuh sakit... abang sulung aku yang selama ni jadi tulang belakang keluarga kami kena stroke... maybe sebab dia terlampau kuat bekerja dan merokok... seminggu dia terlantar, Allah panggil dia pulang. sekali lagi aku x tahu mak nangis ke tak...yang aku tahu kami sekeluarga memang hilang punca... tempat kami bergantung dalam susah dan senang sudah kembali ke rahmatullah... sekali lagi kematian menjenguk keluarga kami... Allah la yang Maha Mengetahui maksud tersurat dan tersirat... takdir Allah xder sapa2 yg mampu halang... beberapa hari lepas kebumikan arwah, adik aku yang tinggal kat Asrama Anak Yatim Perkaya cakap pengetua suruh mak pegi asrama... mak tanya kenapa, dia kata dia bergaduh... masa tu aku dalam bilik... aku dengar je perbualan dorang... mak marah... mak kata "Abang Pi baru je pegi, kau dah buat hal macam ni!" masa tu nangis teruk sgt... mesti mak terluka kan? lama kami bersedih... bukan tak nak terima kenyataan, tapi, terlalu tiba2 hingga kami rasa susah... susah nak adjust keadaan tanpa Abang Pi... tp, masa telah merawat segala duka... kami berjaya mengatasi kesedihan itu dan mulakan hidup baru...

aku ingat lagi, masa aku dpt result STPM, mak la aku call dulu...bagitau aku lulus 4P... mak gembira, suruh aku apply U...aku dapat UMS... mak gembira jugak... sepanjang aku belajar jauh, aku dpt rasakan mak sangat sunyi... xde org nak picit kaki mak, xde org nak tolong mak wat kuih, xde org nak tolong mak masak... even kuih raya pon xde sebab aku x balik raya... 1st time aku tak raya ngan family... aku tak nangis... aku cuma sedih kenangkan mak... dah la aku x dpt balik, abg san kat miri pon x blk... mesti mak sunyi raya tahun tu... sepanjang aku blajar at UMS memang aku byk susahkan mak... tapi mak x pernah merungut... mak...

bila aku grad, mak ikut dtg sabah... selama ni mak x suka jalan jauh, tapi demi aku... nak raikan hari besar aku, mak datang jejakkan kaki ke sabah... belanja? abg aku tanggung ^^ and ada skit duit ASB yg kami dpt peninggalan arwah ayah :D rezeki ada di mana2 kan? mak selalu cakap mcm tu...

mak... keajaiban no 1 dalam dunia... wanita yg sungguh tabah, mengandungkan 10 org anak, membesarkan, mendidik, menyokong, menegur... segala-galanya mak... terima kasih mak... kau lah segala-galanya...

terima kasih kerana mengandungkan aku,
terima kasih kerana menyusukan aku,
terima kasih kerana membesarkan aku,
terima kasih kerana mendidik aku,
terima kasih kerana menegur aku,
terima kasih kerana sabar dengan karenah aku,
terima kasih kerana menyokong aku,
terima kasih kerana hadir ketika aku moody,
terima kasih kerana sentiasa mendengar nota sekolah aku,
terima kasih kerana jadi mak aku...
terima kasih kerana sentiasa di sisi ku...
love you mak... sayyyaaaaaang mak...

oh ya...td, masa aku tepon adik aku sebab dpt panggilan percuma dari celcom u.o.x, mak nyanyi selamat hari jadi kat aku ^^... i felt warm inside... how i wish to hug he right now... i miss my mum so much, very much...

mak satu-satunya dalam dunia... mak... terima kasih atas segalanya...

[edit] gambar wanita hebat yg menjadi idola aku ^^

aku ngan mak aku yang tercantik... hehehe



mak dan anak2nya... mak duk depan...
dari kiri: Akamalaily -10th-,me(Zubaidah)-7th-, Ahmad Shukri -8th-, Ahmad Khairi -6th-, Ahmad Syafawi -9th-, Mohd Hasanuddin -3rd-, Ahmad Iskandar -5th-... sorang lagi abang aku (yg 2nd) kat kampung, x ikut time ni...
ni gambar2 time adik aku (Ahmad Shukri konvo kt UiTM Shah Alam, May 2010)

p/s: aku nangis time wat post ni *nyorok* huhu

2 comments:

i.am.mayrie said...

happy belated birthday, zek!~ two thumbs up jga utk entry yg sangat myentuh prsaan ni... :)

Zek said...

:D
thank u mayrie kerana sudi baca entry ni...huhu